Dan före doppardagen


Dan före doppardagen då. Både intressant och intensivt med stora bokstäver. Känner mig stressad och förundrad över vad jag kan göra med bara två händer och ingen hjälp av sambon. Nu när granen är klädd och alla julklappar är lagda under granen är en sak klar. Jag har även hunnit med at göra janson, stekt köttbullar och griljerat skinkan. Jag får heller inte glömma att jag har gjort julbordets heligaste bunkt, nämligen risalamaltan. Varje jul har vi den och jag har haft den uppgiften sedan jag var 15 år gammal i min familj.
 
I år känns juel så otroligt speciell och viktig för min egen del. Dels beror det på att jag har överlevt cancern 2 gånger under loppet av 5 år och jag har lärt mig att inte ta livet och min omgivning för givet. Jag ser allt med nya ögon och upplever nya som gamla saker som ett barn. Allt känns övermäktigt och jag är så otroligt tacksam för att jag får fortsätta att leva. Förunderligt och ödet har gett mig styrkan att förstå även om ödet även har gett mig svåra saker att kämpa mot och överleva.
 
Även om stressen står och klampar i farstun så måste jag medge att jag har sett fram emot det här hela året även om jag är glad att allt är över när det är över. Det kommer att vara några dagar fyllda av stress, glada skratt, trevligt sällskap och så otroligt mycket kärlek. Vem vill gå miste om allt det här? Även om jag inte har den kristna tron så är julen min absoluta högtid av alla högtider som vi har i vilken religion vi nu kan ha. Då jag själv är jude (från min mors sida) så är det inte många av judendommens högtider som slår detta. Och vi har alltid firat jul i vår familj även om mina föräldrar valde att ha judendommen som religion. Jag vet att religion är ett känsligt ämne att prata om. Men för mig är den viktig vid sådana här tillfällen. En högtid är till för att familjen ska kunna samlas och vara tillsammans för att ge varandra kvalitets tid.
 
Nu ska jag fortsätta med mitt och se ifall sillen har fått smak och lägga revbensspjällen i vår julmarinad för att sedan köras in i ugnen. Det kommer lukta underbart i hela köket, vilket det redan gör måste jag tillägga. Under all denna stress har jag även hunnit med att åka till kyrkogården och lämnat en julkrans på mina farföräldrars grav då varken min mormor eller min morfar kan vara med oss i år.

Kommentarer:

1 Tessa:

skriven

God jul och vilken underbar julgran ni har.

2 Milliz:

skriven

God jul och ha en bra fortsättning. Fortsätt med att vara dig själv och ditt arbete.

Kommentera här: