En dag på jobbet

En typisk arbetsdag för min del börjar alltid med att jag beger mig på en promenad på 45 minuter i rask takt med klassisk musik i öronen. Jag vet inte varför jag väljer just klassisk musik, men det får mig att andas i takt med hur jag går och vilken fart jag väljer. Har gjort denna prossedur i snart fyra år och det får igång mig själv i både knopp och kropp. Psyket och själen sammarbetar för en gång skull och gör det lättare att hantera det som kommer under dagen. Nästa steg blir att duscha, göra mig i ordning medan vattenkokaren slås på. Med en snabb kopp te och en bit surdegsknäcke med gurka  går jag genom vad jag ska ha med mig ifall jag glömmer något. Då jag lider av ett relativt dåligt minne måste jag ha en prosedur som gör att jag kommer ihåg allt. Det är inte alltid det fungerar men oftast gör det.
 
Under vinterhalvåret då det är snö ute blir det till att ta bilen till jobbet, annars åker cykeln fram och jag cyklar 1 1/2 mil. Oftast brukar jag vara först på jobbet och blir den som sätter på förmiddagskaffet och ser till att vi har allt fixat när vi väl ska fika. Därefter sätter jag på min dator och medan jag väntar på att den vaknar till vattnar jag blommorna på kontoret. Om det inte behövs vattnas och även om jag har vattnat går jag genom posten och andra papper som kommit in i inkorgen.
När allt detta är gjort och jag gått runt och öppnat de låsta kontoren börjar de första personerna komma in. Själv sätter jag mig och går genom alla mail som kommit in under kvällen, natten och tidiga morgonen. Då vi oftast hjälper våra "klienter" via näten med mailkontakt. När jag läst genom alla mail och skrivit ut de som jag ska svar på under dagen är det dags för förmiddagsfikat och ett snabbt möte sätts igång för att höra vad alla har att göra under dagen osv.
 
Dagarna ser ut som de flesta dagarna och utgör sig inte något större skillnad. Oftast, det händer även att vi sitter i möten med kommunen och de privatiserade vårdcentralerna. I våra svåraste fall har vi utökat möjligheterna att vi gör till viss del hembesök för att de ska kunna prata av sig. Det finns även dem som kommer till oss och deltar i gruppterapier, mindfulnessgrupper osv. Det beror lite på vad deras vårdplan ser ut och vad vi och "klienten" kommit överens om. Ett par gånger varje månad är vi några stycken som åker ut till skolor och pratar om vad vi gör. Samt upplyser ungdommar om vad och hur mobbning kan ställa till med. Men även prata om vad droger och alkohol kan ställa till det.
Det finns så mycket att berätta, men det är oftast så här en arbetsdag ser ut för min del. Sedan blir det till att bege sig hemåt och för att koppla bort arbetsdagen meditierar jag och två gånger i veckan går jag på Yoga klasser. Sedan kan kvällen och resten av dagen bestå av andra möjligheter och det kan te sig att bli en hel del olika saker. Nu under hösten har jag gått en kurs på Studiefrämjandet i teckenspråk och en kurs på Medborgarskolan med ackvarellmålning.

Kommentera här: