Juldagens tankar

Juldagen börjar gå mot sitt slut och snart är hela julhelgen slut även den för det här året. Även om jag har sett fram emot julen och pysslat kring det hela så är jag glad att det snart är över. Så mycket stress och så mycket av oro, även om jag har känt glädje, kärlek och övervälmande känslor. Det är så mycket på en och samma gång åt två olika håll. Det låter kanske galet och förvirrande, men det är precis så här jag känner vid varje jul. Jag tycker om julen det är inte det, men det kräver så mycket energi hela tiden och oj vikten bara rasar upp. Inte för att jag har något problem med det, som min far brukar säga "Love du borde äta upp dig lite mer." eller efter varje jul: "Du äter som två vuxna karlar under julhelgen, men det slutar alltid med att du är magrare än vad du var innan." Det är jag i ett nötskal. Jag äter som en karl men tappar allt som om jag vore ett vattenfall.
 
Nu ska jag se fram emot nyåret då jag inte ska göra så mycket alls. Ska tillbringa hela nyårshelgen hemma hos mina föräldrar och försöka hjälpa dem med att renovera deras vind. Så ser mitt nyår ut och jag måste själv medge att det är ett konstigt nyår. Men å andra sidan, min familj är inte alls som andra och kan göra helt tvärtemot alla andra. Det är visserligen årets sista dag, men varför fira den sista dagen på året när man kan fira den första eller den 75:de dagen. Tycker att hela nyårsfirandet är lite för mycket. Jag känner att man kan fira nyår lite varje dag och uppskatta det som finns omkring lite mer. Men det är vad jag tycker och jag är ju som jag är, annorlunda och udda. Jag stött på många som bara tittat skeptiskt på mig och tyckt att jag är mer eller mindre en idiot. Men det får de stå för, jag är bara mig själv och bemöter min omgivning så som jag själv vill bli bemött.
 
En liten smakbild på hur vårt (en del av det) julbord såg ut.
Det ser lika ut ungefär varje år och varje år är det alltid något nytt som kommer.
Alltid lika spännande att se vad julbordet har att erbjuda.
 
 Min två små älsklingar firade även julen på sitt eget sätt.
Och jag måste erkänna att de är barnsligt förtjusta i tomtar...
 

Kommentera här: