Energins rågbröd

När arbetsdagen väl var över hade jag fortfarande en hel del energi kvar. Jag satt länge och tittade ut genom fönstret för att fundera ut vad jag skulle göra av kvällen. Inte lätt då inspirationen inte direkt infunnit sig. Men efter ett samtal från min mor och ett besök i stormarknadet. Behövde visserligen storhandla , men efter samtalet med mor hade jag ett mål i sikte. Mor pratade under stort sett hela samtalet om att hon stått och bakat hela dagen. Allt från små spröda kakor till rågbröd och franskbröd osv osv. Jag blev så sugen på att baka bröd själv. Då jag inte hade något sådant behövde jag åka iväg och handla så därför slog jag två flugor i en smäll. Nu när jag sitter ner och förundras över en fredags energi så är jag mer än bara stolt över mig. Men nu är jag helt slut och kanske en aning sliten. Dock är det helg så det betyder att jag kan köra på sparlåga. Det återstår dock vad som kommer att göras, det är alltid något när man bor i ett hus.
 
Nu när jag sitter och känner doften av rågbröd så känner jag mig givetvis lite mer givmild än vanligt. Inte för att jag inte är det annars också! Så därför får ni ett av mina favoritrecept på rågbröd.
 
Rågbröd:
 
50 g jäst
6 dl ljummet vatten
2 msk olja 2 tsk salt
ca 18 dl rågsikt
 
sesamfrö
 
Lös upp jästen i litet av det ljumma vattnet. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop degen tills den är smidig. Låt jäsa övertäck i 30 minuter. Arbeta degen på bakbordet. Dela i ca 20 bitar. Om du inte vill ha rågbullar så kan du dela upp degen i tre delar och rulla ut den för att sedan fläta till en råglängd. Doppa dem i sesamfrö. Låt jäsa i 30 minuter. Grädda i 225 grader i 10-13 minuter.
 
 

Kommentera här: