Vintertankar

Dagarna går fort och jag kan knappt minnas vad som gjordes och inte gjordes för en eller rent utav två veckor sedan. Inte för att jag börjar bli gammal eller så. Nej då inte direkt, långt ifrån kan jag upplysa om även om jag känner mig som om jag vore 65 i mellan åt. Varför läste man inte det finstilta innan man fick för sig att komma till världen? Att man inte kommer vara ung för evigt. Ska inte klaga jag vet, jag trivs och är ett med min ålder. Tro det eller ej men det är jag och det tror jag beror på alla vägbulor jag stött på genom åren.
 
Vintern har fått för sig att komma nu och den är hjärtligt välkommen även om den kom lite väl sent. Jag får bara hoppas att den inte envisas med att vara kvar för länge. Det positiva med snön är att det blir ljusare ute och lättare att komma upp på morgonen. Ingen morgon människa jag? Jo då är mer morgonmänniska än kvällsmänniska även om jag kan sitta med en bra bok eller tyvärr den sista tiden en bunt papper med arbete långt in på småtimmarna.
 

Nu när jag sitter uppkrupen i soffan så tänker jag inte göra så mycket mer med dagen. Kvällen ska få ta över och låta John Blund få infinna sig i den takt han behöver. Känner hur kylan kryper in i väggarna så det är raggisar och myskläder som gäller. Det är nästan så att jag funderar på att ta på mig mössan och vantarna med. Å andra sidan kanske jag behöver det efter att jag varit ute och åkt pulka tidigare ikväll med grannflickorna. Man känner ju att man lever och kanske behöver jag ta upp träningen igen. Men jag tror att både mössa och vantar inomhus får vänta tills det slår till ordentligt och ingenting här hemma fungerar. En sak är säker iaf och det är att jag är oerhört glad över att det inte kom en mängd snö över en natt. Mitt arma hus skulle få en chock och slå ut allt om det skedde. Har varit med om det förut och vill inte vara med om det igen.
 
Imorgon är en annan dag och det är kanske dags att släppa allt vad elektronil heter och istället ta fram en bra bok. Eller varför inte ta upp vävningen igen. Men för att göra det måste jag ta fram min bordsväv och varpa den för att kunna gå vidare. Det är en tanke som är värd att tänkas på.
 
 

Kommentera här: